3 min
0

Review boek De Magie van de Kleine Flitser

07/25/2013
3 min
0
Review boek Frank Doorhof De Magie van de Kleine Flitser Van de uitgeverij VAN DUUREN MEDIA heb ik het boek "De magie van de kleine flitser" toegestuurd gekregen om het te lezen en er een review over te schrijven. Het boek is geschreven door fotograaf Frank Doorhof, bekend van onder meer zijn studie DVD's over licht, fashion & glamour fotografie, freeze motion, e.a.

De schrijver

Van jongs af aan is Frank Doorhof bezig met beeld en geluid, fotografie en video. Maar niet alleen de fascinatie voor beeld en techniek achtervolgt hem al zijn leven lang. Dat gebeurt ook met zijn passie voor lesgeven. Na ervaringen te hebben opgedaan op de verschillende terreinen van beeld en geluid, verandert zijn carrière in 2003 op slag na het portretteren van een bekende Nederlander. Zijn compositie en wijze van belichten krijgen steeds meer belangstelling. Dat leidt tot het geven van workshops en in 2010 tot zijn toetreding als eerste Europese fotograaf tot het team van instructeurs van de (Scott) Kelby Media Group. Frank blogt op www.frankdoorhof.com en informatie over zijn workshops vind je op www.fotografie-workshops.nl.

Het boek

"De magie van de kleine flitser" is onderdeel van de serie FOCUS OP FOTOGRAFIE, een reeks verschillende titels, speciaal ontwikkeld en geschreven voor diverse terreinen van de fotografie. Het boek telt 165 pagina's inclusief een nawoord, dankwoord en een index (2 niveaus). Review boek Frank Doorhof De Magie van de Kleine Flitser Na de een inleidend hoofdstuk behandelt Frank Doorhof het gebruik van de (digitale) lichtmeter in hoofdstuk 2 en de flitser in al zijn facetten en met een breed scala aan accessoires in de hoofdstukken 3 t/m 6. Alhoewel nadrukkelijk wordt stilgestaan bij de persoonlijke voorkeur van Frank voor het inzetten van (extra) accessoires, wordt in hoofdstuk 7 een overzicht gegeven van wat een aantal andere fotografen gebruikt. De inhoud van de accessoiretas van onder meer fotografen als Dave Black, Joe McNally en Tom Blom komt hier uitgebreid aan bod. Review boek Frank Doorhof De Magie van de Kleine Flitser Licht speelt een hoofdrol in de fotografie. In de hoofdstukken 9 t/m 11 wordt dieper ingegaan op het verschijnsel licht, het werken met licht in het algemeen, het specifiek werken met meer dan één soort licht, het oplossen van (licht) problemen en het realiseren van speciale effecten. Vervolgens worden tools voor de kleurbalans behandeld en krijg je de voor- en nadelen van andere mogelijkheden aangereikt. Dat je voor een effectief gebruik van die mogelijkheden het scherm van je computer goed moet hebben ingesteld, wordt in het hoofdstuk 'Kalibratietools' uit de doeken gedaan.
Vanaf hoofdstuk 12 t/m 15 ga je dan 'Aan het werk' met praktische toepassingen van bounce en off-camera flits. Je krijgt nog meer tips (o.m. voor het inrichten van een eigen studio) en trucs en schema's van de opstellingen die gebruikt zijn voor het maken van de foto's. Interessant is ook het hoofdstuk (14) over 'tethered' fotograferen. Daarbij wordt de camera (mits daarvoor geschikt) op de computer aangesloten en deze neemt dan de bediening en de opslag van bestanden van de camera over. Review boek Frank Doorhof De Magie van de Kleine Flitser

Conclusie

Frank Doorhof heeft een boek boordevol technieken en theorie geschreven. Veel van die stof is niet alleen maar toepasbaar op fotograferen met de kleine flitser maar ook op de algemene vaardigheden van de (goede) fotograaf. In het boek wordt er van uitgegaan dat een goede fotograaf beschikt over visie, fantasie en creativiteit. Het boek is bedoeld om de daarvoor benodigde achtergrond kennis te leveren. In het algemeen en op het (creatief) gebruik van flitslicht in het bijzonder. Het richt zich zowel op de beginnende als de meer gevorderde fotograaf. Voor de eerste om door de logische opbouw de nodige basiskennis te verwerven en voor de laatste om via diezelfde opbouw de techniek en de theorie nog eens goed op rij te krijgen. De inhoud is overzichtelijk gerangschikt en in begrijpelijke taal beschreven. De verdienste van Frank is, dat hij in zijn boek geen blokkades opwerkt door de indruk te wekken dat de magie van de kleine flitser berust op hogere wetenschap. Steeds weer wijst hij op de eenvoud als kenmerk van het ware: wanneer je goed kijkt naar foto's van de grote meesters dan kun je zien dat het wat betreft het licht niet onhaalbaar spectaculair is, maar in veel gevallen 'verschrikkelijk' mooi. Kortom: meer dan waard om gelezen te worden door beginnend en (meer) gevorderd fotograaf. En vervolgens doen, doen en nog eens doen! [bol_product_links block_id="bol_51ed6803b890d_selected-products" products="9200000005423012" name="Frank Doorhof" sub_id="" background_color="FFFFFF" text_color="0000FF" link_color="000000" border_color="D2D2D2" width="600" cols="1" show_bol_logo="undefined" show_price="1" show_rating="1" link_target="1" image_size="1"]