3 min
0

Review boek Landschap en Architectuur

08/21/2012
3 min
0
Review Boek Landschap en Architectuur door Bas Meelker en Pieter DhaezeVan de uitgeverij Van Duuren Media heb ik het boek 'Landschap en Architectuur' ontvangen om het te lezen en er een review over te schrijven. Het boek is een coproductie van een paar bekende namen: Bas Meelker en Pieter Dhaeze. Nu ken ik Bas inmiddels persoonlijk en heb veel bewondering voor zijn werk en de manier waarop dat tot stand komt, dus ik was reuze nieuwsgierig. De andere schrijver ken ik niet persoonlijk, maar deze heeft al heel wat werken op zijn naam staan.

De schrijvers

Bas Meelker is een gepassioneerd Nederlandse natuur- en landschapsfotograaf. In 2002 pakte hij voor het eerst een camera en in de afgelopen jaren heeft zijn carrière een grote vlucht genomen. Intussen mag hij zich rekenen tot de top van de Nederlandse natuur- en landschapsfotografen. In zijn stijl van fotograferen weerklinkt zijn voorliefde voor de natuur en de landschappen om ons heen. Kenmerkend voor zijn werk zijn de haarscherpe composities en het gebruik van warme contrastrijke kleuren. In elke foto legt Bas zijn eigen bewondering voor zijn onderwerpen vast, waarbij passie als een rode draad door zijn werk loopt. Pieter Dhaeze is zelfstandig vormgever en fotograaf. Hij publiceert zijn praktische kennis en ervaringen via educatieve artikelen in diverse landelijke tijdschriften en op websites. Ook geeft hij trainingen en workshops in zijn studio of op locatie en op aanvraag lezingen in boekhandels en bij bedrijven.

Het boek

Landschap en Architectuur is een onderdeel van de serie Focus op Fotografie. Deze bestaat uit diverse titels die speciaal ontwikkeld en geschreven zijn voor het vakgebied fotografie. Een boek met een praktische en direct toepasbare inhoud. De hoogkwalitatieve afwerking maakt het geheel tot een (onmisbaar) naslagwerk, maar vooral tot een terugkerende bron van inspiratie. Review Boek Landschap en Architectuur door Bas Meelker en Pieter Dhaeze Het boek beslaat ruim 180 pagina's en kenmerkt zich door een logische opbouw door de hoofdstukken. In de eerste drie hoofdstukken worden de contouren bepaald: Definities, Techniek en Compositie. Daarna wordt het echt leuk: de Praktijk. Als het ware over de schouder van de landschaps- en architectuurfotograaf meekijken... Hierna komt een deel wat een stuk verder de materie in duikt: Beeldbewerking in RAW en Verdieping (waar de meer bijzondere technieken aan de orde komen zoals o.a. HDR, Zwart-Wit en Panorama). Als laatste het hoofdstuk Cases, wat ik zelf het mooiste deel van het boek vind. Hier worden, op onderwerp, foto's getoond waarbij niet alleen de droge technische gegevens vermeld worden, maar ook nog toelichting daarop. Prachtig! De combinatie Landschapsfotografie en Architectuurfotografie vind ik ook niet erg voor de hand liggend. Het lijkt me ook een beetje bij elkaar gezocht. De nadruk ligt ook veel meer op Landschappen dan op Architectuur. Persoonlijk vond ik dat niet storend. Review Boek Landschap en Architectuur door Bas Meelker en Pieter Dhaeze Landschap en Architectuur is geschreven door Bas Meelker en Pieter Dhaeze. Jammer genoeg wordt over de auteurs niet meer vermeld dan enkele regels tekst op de achterkant. Ik zie aan de foto's wel dat de meeste (zo niet alle) foto's van de hand van Bas zijn. Mag ik er dan van uit gaan dat de tekst door Pieter geschreven is? Het had van mij allemaal wat persoonlijker gemogen. Ik zie zelfs geen foto van de auteurs terug. Jammer.

De conclusie

De afwerking van dit boek staat op een prima niveau. Geplastificeerd aan de buitenzijde, goede kwaliteit papier, veel en uitstekende foto's, heldere en duidelijke tekst... Prima voor elkaar. Voor de één zal alles compleet nieuw zijn, voor een ander zal er best wel bekende stof tussen zitten. Ook voor mij zat er niet veel in wat ik nog nooit ergens anders gezien of gelezen had. Maar toch, alle info zo gegroepeerd en achter elkaar opgeschreven leest toch erg fijn. Ik kan je vertellen dat ik dit boek in één keer heb uitgelezen. Wellicht zegt dat genoeg. Kortom: dit boek is een aanrader als je van landschapsfotografie of architectuurfotografie houdt! Review Boek Landschap en Architectuur door Bas Meelker en Pieter Dhaeze