5 min
2

Review boek Mooiste Fotolocaties Zuid-Nederland

05/08/2019
5 min
2
Review Boek Mooiste Fotolocaties van Zuid-Nederland van BirdpixVan uitgeverij Birdpix ontving ik een exemplaar van het nieuwste boek uit de reeks: "de Mooiste Fotolocaties van Zuid-Nederland". Traditiegetrouw kan ik wel zeggen vindt er tijdens de PiXperience een lancering van een nieuw boek plaats. Deze keer stond de PiXperience in het teken van Unlimited, er was dus vanalles mogelijk. Deze keer was de inhoud van het boek dan ook niet direct gekoppeld aan de inhoud van de dag zelf. Vooraf was al bekend dat het over fotolocaties zou gaan. En wel van het zuidelijk halfrond van Nederland. Dat kon een standaard gids worden met een opsomming van interessante plekken, maar er kon ook goed uitgepakt worden. De boeken van Birdpix hebben mij nog nooit teleurgesteld, dus de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Review Boek Mooiste Fotolocaties van Zuid-Nederland van Birdpix Ik was daarom heel benieuwd naar de inhoud van dit boek. Werd het een (droge en/of alfabetische) opsomming van fotolocaties? Biedt het boek houvast genoeg om goed voorbereid naar een locatie te reizen? Want niet elke fotolocaties ligt bij je in de buurt. En dan wil je niet voor niets een bezoek afleggen. Dat waren die vragen die leefden bij mij.

De Schrijvers

Net als voorgaande uitgaven is ook dit boek weer geschreven door een veelheid aan auteurs. Sterker nog: het zijn er nu nog veel meer geworden. Logisch eigenlijk ook wel, want met enkele auteurs een dergelijke hoeveelheid fotolocaties in kaart brengen is een monnikenwerk. Een blik in het colofon leerde mij dat er minimaal 40 fotografen hebben meegewerkt aan de totstandkoming van dit boekwerk. Review Boek Mooiste Fotolocaties van Zuid-Nederland van Birdpix Meer info over de schrijvers ontbreekt in het boek. En dat begrijp ik. Bij eerdere Praktijkboeken van Birdpix vond ik dit wel storend, maar bij dit boek snap ik het wel. Het is ook een stuk minder relevant, omdat het in dit boek gaat over het delen van locaties, niet om het delen van kennis.

Het boek de Mooiste Fotolocaties van Zuid-Nederland

De layout en structuur van het boek zijn geheel anders dan de voorgaande praktijkboeken. Wel is het prima herkenbaar als onderdeel van het grote geheel, en dat is ook een verdienste. Het is een fors boek van vierkant formaat met een zachte omslag. Door de dikte en het gewicht is het wat minder handzaam dan voorheen. Het gebruikte papier is lekker stevig en de kwaliteit van de foto's is goed, al wordt er wel veel meer gewerkt met vrij kleine foto's. Maar het gaat hier om een indruk krijgen van de mogelijkheden van een fotolocatie. En dan is dat voldoende. Voor de liefhebber zijn veel foto's voorzien van de nodige informatie, zoals locatie en tijdstip en de EXIF-gegevens. Review Boek Mooiste Fotolocaties van Zuid-Nederland van Birdpix Het boek beslaat een slordige 366 (!) pagina's en is opgedeeld in drie provincies die weer onderverdeeld zijn in regio's: Zeeland (6 regio's), Noord-Brabant ( 9 regio's) en Limburg (3 regio's). Elke regio bestaat uit een wisselend aantal locaties. In dit boek wordt alleen Zuid-Nederland besproken, maar ik las dat dit boek onderdeel wordt van een serie van 4 delen. Het boek is voorzien van een landkaart van Zuid-Nederland met daarin de nummers van alle fotolocaties. Op de coverflap zijn alle genummerde locaties nog eens op een rijtje. Handig, want zo kun je in één oogopslag zien waar de locaties gelegen zijn. Daarnaast kun je via de coverflap ook nog in aanmerking komen voor aanvullende pdf's met nog 20 extra fotolocaties (die overigens wèl meegenomen zijn in het grote overzicht) en ook nog een jaarrond op stap jaarplanner. Super uitgebreid! Er wordt in dit boek ongelooflijk veel informatie gegeven, die veelal via plaatjes gedeeld wordt. Gelukkig zit voorin het boek een goede gebruiksaanwijzing over hoe een fotolocatie nu beschreven wordt. Nuttig om die vooraf even door te nemen. Elke provincie is opgedeeld in regio's die te herkennen zijn aan de gekleurde band boven elke pagina. Per regio worden enkele gebieden uitgebreid besproken met een korte inleiding, een plattegrondkaartje met exacte locaties van in het gebied, maar ook belangrijke zaken als een parkeerplaats of een bezoekerscentrum. Zelfs de ID-nummers van de website waarneming.nl ontbreekt niet. Handig, want zo kun je op het laatste moment nog checken welke waarnemingen gedaan zijn, waardoor je niet te vroeg of te laat een gebied bezoekt. Per gebied kunnen verschillende kleinere fotolocaties zijn, die allemaal kort beschreven worden, compleet met GPS-coördinaten. Die kun je dan nooit meer missen. Belangrijk is ook het stukje 'wanneer, waar en hoe'. Hoe beter je vooraf weet wat je in een gebied kunt verwachten, hoe beter je je daar op kunt voorbereiden. Zo kun je heel bewust je fototas inpakken in plaats van alle lenzen maar meenemen 'want je weet maar nooit'... In heel korte en duidelijke vorm wordt aangegeven welke maanden het beste zijn, welk moment van de dag geschikt is, bij welke weersomstandigheden deze locatie bezocht kan worden en belangrijk: welke vormen van fotografie kun je er beoefenen? En mocht je uitgekeken zijn in een bepaald gebied, dan geeft het boek je enkele suggesties voor nabijgelegen gebieden. Dat kun je natuurlijk op de kaart ook wel zien, maar dit is toch net even handiger wanneer je een fotodagje gaat plannen. Review Boek Mooiste Fotolocaties van Zuid-Nederland van Birdpix

De Conclusie

En met die voorgaande woorden kom ik meteen bij de conclusie uit. Want is dit nu een handig boek voor je of niet? Als je nooit een fotodag of fotomoment voor jezelf inplant, dan is dit geen boek voor je. Hooguit een handig naslagwerk. Maar ben je juist van het plannen en wil je meer dan alleen de bekende en voor de hand liggende locaties? Dan is dit boek zeker een aanrader. Het is geen leesboek, maar veel meer een blader- en inspiratieboek. Zelf heb ik alweer zoveel leuke en interessante fotolocaties gezien dat ik het liefst een hele week zou willen vol plannen... Een boek met een geheel andere inslag dan de voorgaande Praktijkboeken, maar voor de plannende fotograaf een onmisbaar naslagwerk om goed voorbereid op stap te gaan! Je kunt het boek hieronder via Bol.com (aff) bestellen. Review Boek Mooiste Fotolocaties van Zuid-Nederland van Birdpix