• Over ons
  • Fotografie Praktijkschool
  • Blog
  • Video’s
  • webshop
  • Contact

Moor Fotografie

Online Leren Fotograferen

Licht en belichting maken de foto

Door Peter van Veen 8 Reacties

Er zijn twee manieren om je foto te belichten: met natuurlijk licht of met kunstlicht. Maar er zijn veel meer manieren waarop jij het licht kunt beheersen. En daar gaan we het nu over hebben!

Inhoud van dit artikel:

  • Natuurlijk Licht
  • Zacht Licht
  • Hard Licht
  • Licht Diffuus Maken
  • Licht Reflecteren
  • Kunstlicht
  • Constant Licht
  • Flitslicht

Natuurlijk Licht

Het natuurlijke licht is het licht om je heen. Wanneer je buiten bent, is meestal de zon de lichtbron. Toch is er een groot verschil in het gebruik van natuurlijk licht in een bewolkte, regenachtige omgeving of wanneer je natuurlijk licht gebruikt op een zonnige namiddag. Allebei een natuurlijke lichtbron, maar o zo verschillend in gebruik.

Licht en Belichting maken de foto

Zacht Licht

Zacht licht is diffuus en geeft een zachte schaduwen in je foto. Het is het gebruik van indirect licht van je lichtbron. Bijvoorbeeld kun je een bewolkte dag vergelijken met een hele grote softbox die in de lucht hangt. Tussen de lichtbron en jou in. De zon schijnt nog steeds op de aarde, maar wordt gefilterd door de wolken, waardoor zacht licht ontstaat.

Hard Licht

Als je ooit eens hebt geprobeerd om een portretfoto midden op een heldere zonnige dag te maken weet je wat hard licht is en waarom het zo lastig is. Zonlicht geeft een grote hoeveelheid intens licht van slechts één lichtbron. En dat geeft harde lichtplekken op je foto. Daarbij komt ook nog dat mensen hun ogen dichtknijpen voor het harde licht. Dat ziet er niet echt mooi uit. Er zijn twee manieren om hard licht te sturen. Dat is met een reflector of door een diffuser.

Licht en Belichting maken de foto

Licht Diffuus Maken

Om licht diffuus te kunnen maken, moet je het licht uit de lichtbron zoveel mogelijk verspreiden. Wanneer je binnenshuis fotografeert, met zonlicht dat door een raam naar binnen schijnt, kun je dat diffuus maken door vitrage op te hangen. Of gewoon wit doek is ook geen probleem. In het geval dat je buiten fotografeert, kun je gebruik maken van een grote reflector, gemaakt van doorschijnend materiaal. Dit geeft je de mogelijkheid om het licht te sturen en tegelijkertijd diffuus zonlicht op je onderwerp te laten vallen.

Licht en Belichting maken de foto

Licht Reflecteren

Reflectiescherm 5in1 - Moor FotografieReflector kunnen van diverse materialen en kleuren gemaakt worden. Het doel van een reflector is de richting van het licht in jouw voordeel te veranderen. Licht straalt altijd in een rechte lijn. Met een reflector wordt het licht teruggekaatst naar het onderwerp in een zachtere vorm. De hardheid wordt dus iets verminderd. Reflectoren of reflectieschermen zijn meestal gemaakt van een binnenring met diffuus materiaal. Daaromheen kun je dan een hoes doen die zilver of goud gekleurd is. Draai je de hoes binnenstebuiten, dan zijn de kleuren wit en zwart. Dit zijn de zogenaamde 5in1 reflectieschermen. Erg handig en niet duur. Ik heb zelf onlangs nog gebruikt gemaakt van zo’n reflectiescherm tijdens de fotoshoot met Adriëtte en Esther.

Kunstlicht

Hoewel natuurlijk licht geweldig is, zijn er toch momenten dat het bijna onmogelijk is om het fatsoenlijk in je foto te gebruiken. Probeer maar eens te fotograferen in een donkere ruimte. Je kunt dan in feite geen kant uit zonder kunstlicht te gebruiken.

Constant Licht

Constante lichtbronnen maken deel uit van ons dagelijkse leven. Bijvoorbeeld het lampje in de keuken geeft een beetje licht om te fotograferen. Met een constante lichtbron zit je wel vast aan de locatie van die lichtbron. Die zitten vast en kun je niet zomaar meenemen. Wat je ziet is wat je krijgt dus. Een ander nadeel is dat de meeste constante lichtbronnen eenvoudigweg niet voldoende licht produceren om top kwaliteit foto’s te maken. Om dit te compenseren zou je gebruik moeten maken van een langere sluitertijd of een groter diafragma, waardoor er meer licht binnenkomt.

Flitslicht

Door het gebruik van flitslicht in je fotografie ben je in staat om uit te kiezen welk deel je wilt uitlichten. De simpelste weg is door je interne camera flitser te gebruiken. Je kunt echter gebruik maken van een breed scala aan (kunst)lichtbronnen. Meerdere externe flitsers, eventueel in combinatie met een paraplu, een softbox, een reflector, een diffuser…. de mogelijkheden zijn in feite eindeloos. En dat maakt het ook zo leuk! Op deze manier ben je in staat om de zon als lichtbron te imiteren, waarbij je toch controle houdt over de wijze van belichting.

Ook interessant voor je:

  • Een goede foto maken? Dit zijn de factoren waar je rekening mee moet houden
  • Het geheim van het Gouden Uur
  • Woordloze Woensdag – Licht en Voorjaar
  • Woordloze Woensdag – Licht tegen Donker
  • Woordloze Woensdag – Magisch Licht op Loch Mealt Skye
Online leren fotograferen op de Fotografie Praktijkschool

Tags: constant licht, diffuus licht, flitslicht, hard licht, Kunstlicht, licht, natuurlijk licht, reflectiescherm, Reflector, zacht licht

Over Peter van Veen

Peter van Veen is de drijvende kracht achter Moor Fotografie met als missie "Mensen Leren Fotograferen". Hij woont in Werkendam met als achtertuin nationaal park De Biesbosch. Volg hem op Instagram, Twitter, Google+ of Facebook

Reacties

  1. Peter zegt

    2 mei, 2012 om 9:01 pm

    Beste Peter,

    Ik was dit verhaaltje even aan het lezen en er staan nogal wat zaken in die niet kloppen. Om er twee te noemen:
    1) “Zacht licht geeft zachte schaduwen”. Ook bij zacht licht zijn schaduwen gewoon schaduwen. Of licht hard of zacht is wordt bepaald door de overgangszone tussen de diffuse hogelichten en de schaduwen. Is deze zone abrupt ervaren wij dat als hard licht, is de overgang geleidelijk dan ervaren wij dat als zacht licht.

    2) “Om licht diffuus te maken moet je de kracht van de lichtbron verminderen”. Dis is onjuist. Je hebt het hier over de kwaliteit van het licht en niet de kwantiteit. De kwaliteit van het licht wordt bepaald door de grootte van de lichtbron relatief t.o.v. je onderwerp en de afstand relatief t.o.v. je onderwerp. In jhou voorbeeld van vitrage voor het raam is namelijk niet langer meer de zon buiten de lichtbron, maar is de vitrage de lichtbron geworden. Net zoals bij gebruik van een softbox waar niet langer de flitskop de lichtbron is maar het diffuus materiaal voor op de softbox.

    Groetjes,

    (ook) Peter

    Beantwoorden
    • Peter van Veen zegt

      9 mei, 2012 om 6:48 am

      Inderdaad heb je helemaal gelijk Peter, dank voor deze toelichting! Punt 1 is een wat technischer benadering van wat ik schrijf, maar bij punt 2 heb je helemaal gelijk, ik heb de tekst aangepast.

      Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met meer dan 17.000 fotografie enthousiasten!
Meld je aan voor onze nieuwsbriefVolg ons op  FacebookVolg ons op  TwitterVolg ons op  InstagramVolg ons op  PinterestVolg ons op  YouTubeVolg ons op  RSS

Aangeraden artikelen

  • Alles over de Belichtingsdriehoek
  • Belichting en de camerainstellingen
  • Wat is Macrofotografie
  • Wat is Strobistfotografie
  • Strobistfotografie – Materiaal
  • Onze Fotografie Praktijkschool
  • Gratis Lightroom Presets

Contactinformatie

  • Moor Fotografie
  • Online Leren Fotograferen
  • Laan van Welgelegen 107
    Werkendam 4251 KL
  • info@moorfotografie.nl
  • https://moorfotografie.nl

Nooit meer worstelen met de belichting. Niet meer jezelf de vraag moeten stellen of je nu de A-stand of de M-stand moet gebruiken. Nooit meer denken ‘leuk al die fotobewerkingen, maar hoe doe ik dat dan?’ Nooit meer afvragen hoe je zo’n verstilde lange sluitertijd foto maakt. Nooit meer twijfelen over een macrofoto. Feedback op je fotowerk ontvangen.

Wil jij dat?

Dan raad ik je aan om een kijkje te nemen bij de Moor Fotografie Praktijkschool ! Kijk vrijblijvend op https://fotografiepraktijkschool.nl

Navigatie

  • Contact
  • Inloggen voor leden
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • Disclaimer
  • Anti spam beleid

Copyright 2020 Moor Fotografie


We maken gebruik van cookies om deze website op zijn best te laten functioneren.

Meer informatie over het gebruik van de cookies of hoe je ze uit kunt zetten vind je hier.

Moor Fotografie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy

Deze website maakt gebruik van cookies zodat we je de beste webervaring kunnen geven. Cookies worden opgeslagen in je eigen browser en maken het mogelijk dat je bijvoorbeeld weer terug herkend wordt wanneer je deze website opnieuw bezoekt en helpen ons om te ontdekken welke delen van van de website het meest interessant zijn.

Je kunt de cookie instellingen aanpassen in de tabs aan de linkerkant.

Strikt Noodzakelijke Cookies

Strikt Noodzakelijke Cookies kunnen het beste altijd op TOESTAAN worden ingesteld zodat we in elk geval je voorkeuren voor de cookie instellingen kunnen opslaan.

Wanneer je deze cookie NIET toestaat kunnen we je voorkeur niet opslaan. Dit betekent dat je bij elk bezoek opnieuw moet aangeven of je de cookies wel of niet wilt toestaan.