3 min
2

Review Boek Compositie en Licht

12/03/2012
3 min
2
Review Boek Compositie en Licht door Pieter Dhaeze en Johan van de WateringVan de uitgeverij Van Duuren Media heb ik het boek 'Compositie en Licht' ontvangen om het te lezen en er een review over te schrijven. Het boek is een coproductie van een paar bekende namen: Pieter Dhaeze en Johan van de Watering. Pieter heeft al veel werken op zijn naam staan, waaronder het eerder gereviewde boek 'Landschap en Architectuur'.

De schrijvers

Pieter Dhaeze is zelfstandig vormgever en fotograaf. Hij publiceert zijn praktische kennis en ervaringen via educatieve artikelen in diverse landelijke tijdschriften en op websites. Ook geeft hij trainingen en workshops in zijn studio of op locatie en op aanvraag lezingen in boekhandels en bij bedrijven. Johan van de Watering heeft er al een lange carrière als freelance fotograaf opzitten, hij fotografeert nu al ruim dertig jaar. Zijn favoriete onderwerpen zijn toch wel natuur, landschappen en macro's. En niet onverdienstelijk, want hij heeft al diverse prijswinnende foto's op zijn naam staan. In 2009 is hij verkozen tot NVN Natuurfotograaf van het jaar in de categorie Planten.

Het boek

Compositie en Licht is een onderdeel van de serie Focus op Fotografie. Deze bestaat uit diverse titels die speciaal ontwikkeld en geschreven zijn voor het vakgebied fotografie. Een boek met een praktische en direct toepasbare inhoud. De hoog kwalitatieve afwerking maakt het geheel tot een (onmisbaar) naslagwerk, maar vooral tot een terugkerende bron van inspiratie. Review Boek Compositie en Licht door Pieter Dhaeze en Johan van de Watering Het boek beslaat ruim 170 pagina's en kenmerkt zich door een logische opbouw door de hoofdstukken. In de eerste drie hoofdstukken vormen de ruggengraat van het boek: Compositie en Standpunt, Licht en Kleur en Scherpte en Beweging. Bij Compositie en Standpunt gaat het veelal over het bewust zijn van de bestaande 'regels', het toepassen van dynamiek, de invloed van de lenskeuze, het brandpunt en de relatie tussen voor- en achtergrond. In het hoofdstuk Licht en Kleur wordt wat dieper ingegaan op de kwaliteit en kwantiteit van het licht, de kleurtemperatuur, omzetten naar zwart-wit, etc. Daarnaast wordt ook de invloed van het weer, de locatie en de tijd uitgebreid besproken. In het derde hoofdstuk wordt uitgebreid stilgestaan bij het fenomeen Scherpte en Beweging. Hoe ga je scherpstellen? Wat is je scherpstelpunt? Het belang van scherptediepte, beweging van camera of onderwerp. Ook timing en het 'beslissende moment' komen hier aan de orde. Tot zover de theorie. Reuze interessant allemaal, maar je wilt meer. En daarvoor is het laatste deel.... De laatste 40 pagina's van het boek gaan over iets wat moeilijk te vangen is: inspiratie. :-) Review Boek Compositie en Licht door Pieter Dhaeze en Johan van de Watering Een erg leuke opzet, moet ik zeggen. Nog nooit eerder zo in een boek gezien. Want inspiratie is een lastig ding. Hoe 'leer' je dat nou vanuit een boek? Dat blijft lastig, want inspiratie is voor een groot deel een gevoel. Maar in dit boek is het erg origineel opgevangen. Op elke twee pagina's is een foto geplaatst van dezelfde setting. En beiden zijn net even anders. Niet zozeer in de goed/fout sfeer, maar meer van 'kijk, zo kan het ook'. Het is aan jezelf om daar over na te denken. Welk beeld inspireert je meer en waarom? Ook deze keer leek de combinatie van Compositie en daarbij Licht niet helemaal logisch, maar wat bij elkaar gezocht. Na het boek gelezen te hebben, bleek juist het tegendeel het geval. Om tot een spetterende foto te komen zijn beide elementen van essentieel belang! Compositie en Licht is geschreven door Pieter Dhaeze en Johan van de Watering. Jammer genoeg wordt over de auteurs niet meer vermeld dan enkele regels tekst op de achterkant. Het had van mij allemaal wat persoonlijker gemogen. Ik zie zelfs geen foto van de auteurs terug. Jammer.

De conclusie

De afwerking van dit boek staat op een prima niveau. Geplastificeerd aan de buitenzijde, goede kwaliteit papier, veel en uitstekende foto's, heldere en duidelijke tekst... Prima voor elkaar. Voor de één zal alles compleet nieuw zijn, voor een ander zal er best wel bekende stof tussen zitten. Ook voor mij zat er niet veel in wat ik nog nooit ergens anders gezien of gelezen had. Maar toch, alle info zo gegroepeerd en achter elkaar opgeschreven leest toch erg fijn. Ik kan je vertellen dat ik dit boek in één keer heb uitgelezen. Wellicht zegt dat genoeg. Kortom: dit boek is een must om te lezen voor de beginnende fotograaf! Ook de meer gevorderde fotograaf zal met dit boek zeker z'n voordeel kunnen doen. Review Boek Compositie en Licht door Pieter Dhaeze en Johan van de Watering